زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

معجم علوم القرآن (کتاب)





کتاب معجم علوم قرآن تالیف ابراهیم محمد الجرمی پیرامون موضوعات مختلف علوم قرآنی نوشته شده است.


۱ - معرفی کتاب



مؤلف در کتاب معجم علوم القرآن، موضوعات مربوط به علوم قرآن ، تفسیر ، تجوید و قرائت‌ها را جمع آوری، و به صورت الفبائی تنظیم نموده است. وی در ابتدای هر موضوع، آن را از نظر لغت و اصطلاح معنا، آنگاه توضیح مختصری پیرامون آن ارائه می‌نماید. بخشی از مطالب پیرامون قرائت قرآن است و نام و اسامی سوره‌های قرآن را به ترتیب حروف الفباء ذکر و شرح مختصری پیرامون هر کدام از آنها بیان کرده است.
گر چه این کتاب از جامعیت برخوردار نمی‌باشد و تمام مباحث علوم قرآنی به صورت جزئی در آن مطرح نشده است. ولی با توجه به بیان مطالب کلی و مهم می‌تواند به عنوان دائرة المعارف کوچکی از مطالب علوم قرآنی جهت استفاده عموم، قرار گیرد.

۲ - ویژگی‌ها



۱- پس از ذکر موضوع مورد بحث، آن موضوع را از نظر لغت و اصطلاح معنا می‌نماید ۲- در ابتدای هر عنوان شرح مختصری پیرامون آن ارائه می‌نماید ۳- مطالب و موضوعات را از کتابهای مختلف جمع آوری و به صورت موضوع واحد، ارائه نموده است. ۴- در توضیح مطالب از مثالهای قرآنی استفاده می‌نماید. ۵- در موضوعات اختلافی، دیدگاههای صاحب نظران را مطرح و در پایان نتیجه گیری می‌نماید.

۳ - ساختار کتاب



از آنجا که کتاب به عنوان معجم علوم قرآن نوشته شده و در آن موضوعات مختلف علوم قرآنی به صورت الفبائی مرتب شده‌اند، لذا برای کتاب فهرست مطالب بر اساس حروف الفباء تهیه شده، و نمی‌توان برای آن فصل یا بخش‌های متعددی در نظر گرفت.
[۱] معجم علوم قرآن، ابراهیم محمد الجرم ص۹.


۴ - نسخه شناسی



کتاب یک جلد، متن آن عربی و دارای ۳۵۹ صفحه می‌باشد که مشخصات آن به قرار زیر است. ۱- جلد: گالینگور ۲- نوع کاغذ: اعلاء ۳- نوبت چاپ: اول ۴- تاریخ انتشار: سال ۱۴۲۲ هجری قمری ۵- ناشر: انتشارات دار القلم- دمشق- سوریه ۶- دارای فهرست موضوعات کتاب ۷- مولف: ابراهیم محمد جرمی ۸- کتاب: معجم علوم القرآن

۵ - پانویس


 
۱. معجم علوم قرآن، ابراهیم محمد الجرم ص۹.


۶ - منبع


نرم افزار مشکاة الانوار، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب علوم قرآن




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.